MAKSUD
MAKSUD PERPADUAN MENERUSI KEBUDAYAAN
MAKSUD PERPADUAN :
- Satu proses yang menyatupadukan anggota masyarakat dan negara seluruhnya melalui ideologi negara supaya tiap-tiap anggota masyarakat dapat membentuk satu identiti dan nilai bersama serta satu perasaan kebangsaan bersama di kalangan mereka.
- Malaysia merupakan sebuah negara yang unik kerana kepelbagaiannya yang bukan sahaja berbeza dari segi etnik malahan aspek ekonomi, kebudayaan dan agama.
- lanya adalah mustahil untuk sesebuah etnik menjadi etnik yang lain, maka struktur ekonomi budaya dan pemangkin perlu dijadikan pemangkin dalam usaha mencapai perpaduan.
MAKSUD KEBUDAYAAN :
Budaya adalah tingkah laku sosial dan norma yang terdapat dalam masyarakat manusia. Budaya dianggap sebagai konsep utama dalam antropologi, merangkumi pelbagai fenomena yang dihantar melalui pembelajaran sosial dalam masyarakat manusia. Kesejagatan budaya ditemui di semua masyarakat manusia; ini termasuk bentuk ekspresif seperti seni, muzik, tarian, ritual, agama, dan teknologi seperti penggunaan alat, memasak, tempat berteduh dan pakaian. Konsep budaya kebendaan meliputi ungkapan fizikal budaya, seperti teknologi, seni bina dan seni, sedangkan aspek budaya yang bukan kebendaan seperti prinsip organisasi sosial (termasuk praktik organisasi politik dan institusi sosial), mitologi, falsafah, kesusasteraan (baik bertulis dan lisan), dan sains terdiri daripada warisan budaya tidak ketara masyarakat.
Di dalam kemanusiaan, satu perasaan budaya sebagai sifat individu telah menjadi tahap yang mereka telah menanam tahap kecanggihan tertentu dalam seni, sains, pendidikan, atau adab-adab. Tahap kecanggihan budaya kadang kala dilihat membezakan tamadun daripada masyarakat yang kurang kompleks. Perspektif hierarki semacam itu mengenai kebudayaan juga terdapat dalam perbezaan berasaskan kelas di antara budaya elit sosial yang tinggi dan kebudayaan rendah, budaya popular, atau budaya rakyat kelas rendah, dibezakan oleh akses berstrata kepada modal budaya. Dalam istilah umum, kebudayaan sering digunakan untuk merujuk secara khusus kepada penanda simbolik yang digunakan oleh kumpulan etnik untuk membezakan diri mereka dari satu sama lain seperti pengubahsuaian badan, pakaian atau perhiasan. Budaya massa merujuk kepada bentuk-bentuk budaya pengguna yang dihasilkan secara massal dan massal yang muncul pada abad ke-20. Sesetengah sekolah falsafah, seperti Marxisme dan teori kritikal, berpendapat bahawa budaya sering digunakan secara politikal sebagai alat elit untuk memanipulasi kelas yang lebih rendah dan mewujudkan kesedaran palsu, dan perspektif sedemikian lazim dalam disiplin pengajian budaya. Dalam ilmu sosial yang lebih luas, perspektif teori materialisme budaya memegang bahawa budaya simbol manusia timbul dari keadaan material kehidupan manusia, sebagai manusia mewujudkan keadaan untuk kelangsungan hidup fizikal, dan asas budaya ditemui dalam peluasan biologi yang berkembang.
Ulasan
Catat Ulasan